zaterdag 18 februari 2012

Veerle geeft me een duw in mijn zij. 'Succes bij natuurkunde!' Ik glimlach. Ik ben de enige van ons 'groepje' die natuurkunde heeft gekozen. 'Jij bij Frans, zie ik je in de pauze?' Veerle grijnst. 'Maar natuurlijk!' Ik glimach. 'Tot straks!' Ik loop weg. Veerle had nu veel spijt dat ze het profiel economie en maatschappij had gekozen. Eigenlijk vindt ze natuur en gezondheid leuker. Ik vind het ook wel jammer dat ze niet hetzelfde profiel als ik heeft gekozen. Ik zit nu bij een aantal lessen alleen. Dit jaar zijn er bijna alleen maar jongens die hetzelfde profiel als ik hebben gekozen. Ik baal ervan, want ik kan niet bepaald goed opschieten met jongens. Als ze iets aan mij vragen dat niet over school gaat, word ik knalrood en begin ik te stotteren. Ik hoor ze dan wel eens achter mijn rug om lachen. Niet dat ik dat heel vervelend vind. Het kan me niet zoveel schelen. Nog niet. Veerle wil dat ik soms wat opener word, dat ik af en toe gewoon zeg wat ik denk, maar ik ben een denker, geen doener.

Ik loop het lokaal in. Mevrouw Kabou is het huiswerk al aan het opschrijven. Ik plof zoals gewoonlijk op de stoel links achterin de klas bij het raam. Ik pak mijn boeken en mijn agenda. Ik pen het huiswerk alvast over. Dan is mevrouw Kabou ook weer blij. Ik staar naar buiten en wacht totdat de les begint. Ik merk dat de stoel naast me wordt verschoven en dat er iemand op gaat zitten. Vreemd, meestal zit daar niemand. Ik draai mijn hoofd en kijk in de heldere, blauwe ogen van Alec. Hij ziet er vermoeid uit, alsof hij al weken niet heeft geslapen. Ik glimlach even en merk dat ik knalrood word. Gauw draai ik mijn gezicht weer naar het raam. Waarom ik? Waarom komt juist Alec naast mij zitten? Waarom vind ik dat eigenlijk zo erg? Even zwijgt mijn gedachte. Alsof mijn gedacht moet nadenken over het antwoord. Duhh, hij is een jongen, en niet alleen dat, hij is een ontzettend populaire jongen. En aangezien deze dame hier niet met jongens om kan gaan, wordt deze les een ramp. Mevrouw Kabou slaat haar boek open. 'Oke iedereen, ik hoop dat jullie je huiswerk hebben gedaan, want we beginnen met het practicum. Dit practicum doe je in tweetallen, dus met degene die naast je zit. Ja, Doris, dat betekent dat jij inderdaad met Joris moet samenwerken! En daar gaan we niet moeilijk over doen, want dan kun je gaan!' Hm, mevrouw Kabou is in een chagrijnige bui. Laten we vandaag maar even goed werken. O wacht, dat gaat vrij moelijk met de populairste jongen van de school naast je. Waarom ik?!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen