woensdag 28 maart 2012

Ik ga naast Alec aan tafel zitten. Hij speelt zenuwachtig met zijn glas. Zijn moeder zet een pan op tafel. 'Ik vind het enig dat je blijft eten! Alec neemt vaak mensen mee, maar er blijft bijna nooit iemand eten.' Ik glimlach beleeft. 'Ik vind het erg leuk, mevrouw.' Ze loopt weg. Ik kijk Alec aan. 'Gaat het wel?' Alec haalt zijn schouders op. 'Kijk, je moet iets weten. Je vroeg toch waarom meneer Bendo altijd alles gelijk doorheeft? Nou ja, kijk...' Hij zwijgt als iemand de kamer in komt lopen. Ik kijk op en zie daar meneer Bendo staan. Mijn mond zakt open. 'Meneer Bendo?' vraag ik vol verbazing. 'Hallo, wat leuk om jou hier te zien,' zegt hij met een glimlach, 'En zeg maar Erik, hoor.' Ik schud vol verbazing mijn hoofd. 'Hij is jouw...' Ik kijk Alec even aan. 'vader?' vraag ik. Alec schudt zijn hoofd. 'Stiefvader.' 'Ik wist niet dat je ouders gescheiden waren.' 'Mijn vader overleed toen ik drie jaar was. Drie jaar geleden kregen mijn moeder en Erik wat. Sinds een jaar woont hij hier.' Ik hoor de afschuw in zijn stem, maar het lijkt dat meneer Bendo, eh Erik.. en zijn moeder het zelf niet doorhebben. Dit had ik echt niet aan zien komen...

Ik sta bij mijn fiets voor de voortuin van het huis van Alec. 'Dus je vind het echt niet erg?' vraagt hij. Ik glimlach en schud mijn hoofd. 'Hé, het is even wennen, maar ik zou het echt niet uitmaken omdat je vader onze biologieleraar is. Zo ben ik echt niet.' Alec glimlacht. 'Gelukkig.' 'Waarom ben je daar eigenlijk zo bang voor?' Alec zwijgt. Ik kijk hem aan. 'Alec?' Hij stopt zijn handen in zijn broekzakken en kijkt omhoog. 'Met Steffani.' Ik knik. 'Zij maakte het uit omdat hij jouw stiefvader is.' Alec kijkt me met een lichte verbazing aan. 'Ja,' mompelt hij. 'Ik wist wel dat jullie beide niet het echte verhaal vertelden.' 'Sorry.' Ik haal mijn schouders op. 'Het is niet leuk dat je liegt, maar ik denk dat ik het wel snap.' Alec knikt. 'Toen ze meneer Bendo zag en ze hoorde dat hij mijn stiefvader was, is ze opgesprongen en weggelopen. Ik ging haar achterna en toen maakte ze het hier uit.' Hij wijst naar de grond waar we staan. 'Ik wil niet dat iedereen weet dat meneer Bendo mijn stiefvader is. Ik vond het omdraaien van de rollen de beste oplossing.' Ik knik. Mijn mobiel gaat. Het is mijn moeder. 'Ik moet gaan.' Alec glimlacht en geeft me een zoen. 'Tot morgen.'

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen