vrijdag 20 april 2012

De leuke ober stapt op het podiumpje. Na een tijdje wordt het stil. 'Nou, jongens en meisjes, dames en heren, oma's en opa's.' Hij lacht even om zijn eigen introductie. 'Ik ben blij om te zien dat er zo veel aanmeldingen zijn voor de bandcompetitie en dat er zo veel mensen zijn gekomen. We beginnen dadelijk met Blond met Forever alone. Hierna komt SMASH met...' De ober kijkt even op zijn blaadje. De meisjes die ook ons nummer doen, lachen. 'SMASH?' zegt er één. 'Wat een naam!' Pff.. alsof Blond zo'n goede naam is. Erg toepasselijk trouwens, want ze hebben allemaal lang, blond haar. 'O, daarna komt SMASH dus met een eigen nummer, Bullied. Daarna lassen we een pauze in, vooral voor de jury, om vervolgens verder te gaan met de andere bandjes.' Hij loopt het podium af. De meisjes met de blonde haren staan op. Ze dragen allemaal een zwart, kort rokje, behalve één, zij heeft een rode. Verder dragen ze een doorschijnend hemdje en hoge hakken. Ik kijk naar onze outfits. Waarom hebben wij eigenlijk niet aan een bij elkaar passende outfit gedacht? Ik hoor wat jongens fluiten, ook van onze band. De meisjes lachen en lopen als een stel diva's het podium op. 'Ze beledigden onze naam,' zeg ik. James grijnst. 'Dat kunnen wij ook, maar wij zijn sportief.' Ik neem een slok van mijn cola als de deur open gaat. Meneer Bendo en de moeder van Alec komen binnen.

'Wat doet híj hier?' fluistert James in mijn oor terwijl hij naar de deur wijst. Ik kijk Alec even aan. Hij knikt en staat op om ze te begroeten. 'Meneer Bendo, Erik, heeft iets met de moeder van Alec,' zeg ik zonder mijn blik van de meisjes op het podium af te wenden. 'Wat?' vraagt James. Ik kijk hem aan. 'Je hoort me wel. Hij schaamt zich ervoor en heeft vaak ruzie met hem, maar ze proberen het bij te leggen. Ongeveer.' James staart me ongelovig aan. 'Hoe? Waarom heeft hij dat nooit verteld?' Zijn mond staat open. Ik duw hem dicht. 'Hij schaamt zich ervoor.' James zakt onderuit op zijn stoel en knikt. 'Waarom?' 'Eh, omdat hij een leraar is.' James knikt. 'Nou ja, wat maakt dat uit? Oké, het is een beetje raar dat hij ook een leraar is, maar wat is daar mis mee?' Eh, oké, ik heb toch ook niet gezegd dat het 'niet' prima is? Of wel soms? Nou ja, wat maakt het ook uit. Ik steek mijn duim op naar Alec. Hij glimlacht opgelucht en komt teruggelopen. 'Ik zei het toch,' zeg ik tegen hem. Alec glimlacht. 'Wacht maar af, jouw schrikmoment komt nog wel.' Ehh.. over welk schrikmoment heeft hij het? Ik ben vandaag al geschrokken toen ik te horen kreeg dat ik binnen een uur de tekst moest kennen en die moet zingen zonder echte voorafgaande repetitie. Ik heb hem wel al een paar keer voorgezongen voor Alec en de rest, maar dat is anders... Dus eh, welk schrikmoment, Alec?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen