dinsdag 24 april 2012

Een enorm applaus. Mensen gaan staan. Ze lachen en fluiten. Langzaam komt alles weer terug. Alec en James vliegen me in mijn armen. 'We zeiden het toch?!' roepen ze in mijn oren. Het dringt nauwelijks tot me door. Mijn gezicht is nat van mijn tranen. Ho, wacht.. Mijn gezicht is nat van de tranen? O, help, ik wil hier niet huilen. Niet op deze avond. Niet bij de pesters uit mijn verleden. Gauw veeg ik ze weg. Ik glimlach. We lopen het podium af. Ik ga naast mijn ouders zitten. Ze hebben hard staan klappen en juichen, maar toch voel ik dat er een spanning heerst. Ik kijk hen aan met een ik-heb-niets-verzonnen-van-die-pesterijen-alles-is-echt-waar-en-jullie-zeiden-dat-ik-me-gewoon-aanstelde-blik. Geen idee eigenlijk hoe die er uitziet. Waarschijnlijk ziet het er belachelijk uit, maar het gaat om het idee. Toch? Mijn moeder buigt zich naar me toe en geeft me een knuffel. 'O, sorry, lieverd. Al die tijd..' Ze begint te huilen. Ook mijn vader is stil. 'En we geloofden je nooit..' fluistert mijn moeder. 'Maar daarom zong je dit nummer toch? Om ons te vertellen dat het echt waar was.' 'Eh, eigenlijk..' Mijn moeder verstevigd haar knuffel. 'Zeg maar niks, kindje, zeg maar niks.'

Als ik me eindelijk heb bevrijd uit mijn moeders armen, valt mijn blik gelijk op Alec. Hij staat dicht bij hét meisje. De 'leidster' van de pesterijen. Ze lacht en gooit haar haren naar achteren. Ik zie dat Alec naar me kijkt. Bijna onopmerkelijk wenkt hij me. Ik blijf stil zitten. Hij kijkt me smekend aan, maar hoewel ik graag op zou staan en hem daar weg zou trekken, mijn benen weigeren. Ik zie dat Alec zich omdraait en iets naar James roept. James knikt en loopt naar me toe. 'Kom je?' vraagt hij als hij bij me staat. Hij stopt zijn handen in zijn broekzakken en kijkt me nonchalant aan. Ik zwijg. 'Wat doet hij met haar?' We weten allebei dat ik Alec en de 'pesterijenleidster' bedoel. James kijkt me niet aan. 'Hij praat een beetje over ons optreden. Kom je? Straks begint het volgende optreden al.' Ik sta op. Mijn benen trillen. Wat is Alec van plan? Waarom heeft hij zoveel geheimen? Wat doet hij met haar? Ik kijk naar James. Hij weigert nog steeds om me aan te kijken. 'James,' fluister ik. Mijn stem klinkt schor. 'Wat doet Alec met haar?'

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen