vrijdag 4 mei 2012

De week daarna gaat in een waas voorbij. Ik probeer school met hobby's te combineren. Iets wat me niet altijd even goed lukt. Mijn ouders, en daarmee bedoel ik vooral mijn moeder, willen dat ik school niet ga verwaarlozen voor muziek. En het is niet dat ik school wil gaan verwaarlozen hoor, maar soms draait mijn moeder er wel een beetje in door. Dan wil ze me persé overhoren en doet ze er een eeuwigheid over voordat ze een vraag heeft bedacht. En als er iets niet helemaal klopt of niet helemaal volledig is, stuurt ze me naar boven om nog even door te leren. Die is gek.. En als ik mijn vader ernaar vraag, zegt hij alleen maar iets van: 'Ach, zo was ze vroeger ook al.' Soms vraag ik me af wat er zo vervelend was aan alleen thuis zijn, want nu zijn ze echt te veel thuis en irriteer ik me er ook aan. Maar als het me even lukt, zet ik de radio aan en zing ik mee. Of ik oefen de nummers die we met ons bandje gaan spelen. We zijn er nog niet over uit of we in ons oude dorpscafé stoppen of niet. Het is er wel gezellig. En als het moet, kunnen we dezelfde nummers spelen. Maar een aantal van ons vinden het dan te druk. Of hun ouders vinden het te druk. Ik weet niet zeker wie..

'Nou, vertel op, wat is er met je aan de hand?' Voor de derde keer herhaal ik mijn vraag. James kijkt me niet aan. Hij gaat liggen en sluit zijn ogen. We zitten buiten op het schoolplein. Het lesuur van meneer Bendo viel uit, dus ik heb vrij. Buiten zag ik James zitten. Hij was in zichzelf aan het mompelen en bewoog ritmisch zijn hoofd op en neer. Hij schreef dus een liedje. Maar zodra ik aan kwam lopen, verborg hij de tekst in zijn tas en keek me zwijgend aan. Ik ga naast hem in de zon liggen. 'Die wolk lijkt op een koe met konijnenoren,' zeg ik. James opent één oog en kijkt de lucht in. 'Ik zie hem niet.' Ik sluit mijn ogen. 'Dan moet je beter leren kijken.' James sluit zijn oog weer. 'Ik slaap liever.' Ik geef hem een por in zijn zij. 'James, kijk eens keer naar jezelf. Je zit ergens mee en je probeert het zelf te verwerken. Iets wat je dus niet kunt.' James opent weer een oog. Hij kijkt me schuin aan. 'Zie jij wel een koe met konijnenoren?' 'Dwaal niet van het onderwerp af.' James glimlacht en sluit zijn ogen weer. 'Je moest eens weten..' Meer zegt hij niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen