woensdag 28 november 2012



Ik loop de gang op en druk de telefoon tegen mijn oor. Hij gaat één keer over, dan wordt er opgenomen. ‘Jou wilde we spreken!’ roept Diederik, of Jelle. ‘Hoe staan de zaken ervoor? Heb je je moeder al kunnen ompraten? Helpt de rest je een beetje?’ ‘Eh, nee, ze is nog niet echt om.’ Ik hoor wat gemompel in de kamer. ‘Kijk, kind, we hebben een idee hoe we haar kunnen ompraten. We willen daarvoor alleen wel jouw goedkeuring hebben.’ Ik knik aarzelend. ‘Eh, wat zijn jullie van plan?’ ‘We gaan dreigen.’ ‘Wat zijn jullie van plan?’ ‘We gaan zeggen dat het niet goed gaat met Xtreme en dat we haar zullen moeten ontslaan als we geen nieuwe ster gaan krijgen.’ ‘Daar trapt ze nooit in.’ Jelle, of Diederik, begint te lachen. ‘Jawel hoor. Het is ons eerder gelukt.’

Ik loop het klaslokaal in. Aarzelend blijf ik bij het tafeltje van Alec staan. Ik draai me naar hem toe en buk voorover. ‘Jelle en Diederik gaan mijn moeder overtuigen. Ze gaan dreigen. Het ziet ernaar uit dat het gaat lukken,’ mompel ik. Alec kijkt me ongelovig aan. ‘Serieus?’ Ik knik. ‘Ze hebben één keer eerder gedreigd, en toen kregen ze hun zin. Ze willen nu hetzelfde doen.’ Alec lacht. ‘Laat me het weten zodra je meer weet.’ Ik knik en loop naar mijn tafel toe. Als ik op mijn stoel neerplof, vraagt Alec de aandacht. Ik werp een blik op hem. Hij is gaan staan ‘We krijgen waarschijnlijk een platencontract!’ Egotripper.

Ik gooi mijn tas onder de kapstok neer. Zuchtend loop ik de woonkamer in. Mijn ouders zitten aan tafel. Ze kijken me serieus aan. Ik voel een zwaar gesprek opkomen. Mijn moeder wijst naar de stoel. ‘Ga even zitten.’ Ik knik. ‘We willen het over het platencontract hebben,’ zegt mijn moeder. Ik knik weer. ‘Jelle en Diederik hebben gebeld,’ zegt mijn vader, ‘ze zijn dringend op zoek naar een nieuwe groep. Jullie zijn daar de goeie band voor.’ Mijn moeder knikt twijfelend. ‘Hoe graag wil je dat platencontract?’ Ik weet dat ik nu overtuigend moet zijn. ‘Heel graag.’ Mijn moeder zucht geïrriteerd. ‘Mam, het kan me echt niets schelen dat er foto’s van mij in tijdschriften komen. Het maakt me niet uit dat de paparazzi achter me aan zal komen. Mijn passie is muziek maken. En met dat platencontract kan ik die muziek over heel de wereld laten horen. Dat is wat ik wil, mam.’

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen